Štúdia sleduje rozdiely v dvoch možných podobách interpretácie postavy Evanjelistu v Jánových pašiách Johanna Sebastiana Bacha a to v scénickom
Perspektívy rekonštrukcie Cithary Sanctorum (1636) a edície piesní Juraja Tranovského
Výročie reformácie prinieslo v roku 2017 viacero edičných projektov, ktoré sprístupnili dnešnému čitateľovi pamiatky, súvisiace s touto významnou udalosťou. Môžu nám slúžiť
Scelta musicale Samuela Capricorna – k metodologickým a edičným problémom prípravy pramenno-kritickej edície
Posmrtne vydaná tlačená zbierka ôsmich duchovných koncertov pre sólový hlas a jeden alebo dva nástroje sa nezachovala v kompletnej podobe. Jej rekonštrukciu
Polychórické kompozície Matthäusa Apellesa von Löwensterna (1594-1648): Rozdiel v inštrumentálnom obsadení v skladbách zachovaných vo Vroclavských rukopisných prameňoch a v Levočskej zbierke hudobnín
Dvojzborové kompozície sliezskeho skladateľa Matthäusa Apellesa von Löwensterna (1594 – 1648) sa zachovali v primárnych prameňoch výhradne len v rukopisnom
Cesty šírenia tvorby Ph. de Monteho a J. Regnarta na území dnešného Slovenska počas 16. a 17. storočia
Ústrednou témou predloženej štúdie je recepcia tvorby dvoch významných hudobníkov vrcholnej renesancie, konkrétne Ph. de Monteho a J. Regnarta (činných
Melomani a Yosuke Yamashita Trio
Táto esej pojednáva o skupine Melomani a Yosuke Yamashita Trio z historického uhla pohľadu: represálií komunistického režimu a sociálneho trendu
Jazz v srdci Európy
Región strednej Európy bol až do roku 1989 uzavretý ideologickým nánosmi a rozdeľoval sa na hudobnú kultúru Východnej a Západnej Európy. Práve
Hudba Michelle Gurevich ako spojenie medzi východom a západom
Analýza hudby Michelle Gurevich je pokus aktualizovať alebo rozšíriť tému o korelácii hudby Východu a Západu. Vzťah alebo protiklad medzi západnými a východnými
Dobro ako kultúrne dedičstvo Slovákov
Rezofonická gitara dobro síce vznikla v Amerike, ale bez geniálneho strojcu menom Ján Dopjera (John Dopyera, anglická verzia mena), ktorý pochádzal
K textom slovenských rockových skladieb
V dnešnom svete modernej piesňovej produkcie sa piesňový text najmä pod vplyvom skladieb z anglofónneho prostredia dostáva do úzadia. Príspevok sa
Nové tváre slovenského jazzu
Nové tváre slovenského jazzu je súťaž jazzových amatérskych skupín na Slovensku. Súťaž vznikla v roku 1986 ako súčasť Slovenského jazzového festivalu
Scott Walker, postmoderné tendencie jeho poetiky a diela
Šesť kľúčových pojmov, zviazaných s témou, ktorou sa autor tejto štúdie zaoberá, demonštruje nesporný význam Scotta Walkera pre svet umenia.
Zábavná hudba v Bratislave do roku 1938
Bratislava koncom 19. a začiatkom 20. storočia bola multikultúrnym malým mestom, ktoré postupne do roku 1938 preberalo mnohé prvky veľkomestskej zábavy.
Miles Davis – Od bebopu k hip hopu, Päťdesiate roky
Tonalita, ktorú začala v Európe spochybnovať druhá Viedenská škola Schönberga, Weberna a Berga, sa opäť silne upevňuje v americkej populárnej
Úvodník 2/2015
Hudobné divadlo v priestore a čase Toto monotematické číslo časopisu musicologica.eu je venované problematike hudobného divadla v strednej Európe v 19. a
Hľadanie zmyslu opery: Osudy „nemŕtveho“ umeleckého druhu v Bratislave*
Searching for Opera’sraisond’être: a Life Story of the “undead” Artistic Genre in Bratislava The title of this essay is inspired
Medzi plnením úloh a umeleckou svojbytnosťou. Javiskový tanec vo Viedni, Bratislave a Brne
Fulfilling Tasks or Artistic Autonomy? Stage Dance in Vienna, Bratislava and Brno Though theoreticians have declared many times the equality
Dramaturgia Oskara Nedbala a jej východiská*
The Dramaturgy of Oskar Nedbal and its Starting Points Oskar Nedbal, the director and entrepreneur of the Slovak National Theatre
Zrod Slovenského národného divadla: Paradoxy budovy, divadla, mesta
The Origination of the Slovak National Theatre: Building, Ensemble, and City Paradoxes This essay focuses on the relations of German,
Zábava v strednej Európe. Systém hereckých odborov ako prax a štandardizácia populárneho hudobného divadla
Entertainment in Central Europe: The System of Roles as a Means to Standardization in Popular Musical Theater Operetta was, with